Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu
i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć
tutaj
oraz w stopce na naszej stronie internetowej (Polityka plików cookie).
Nie pokazuj więcej tego komunikatu.
Komentarze 29
Pokaż wszystkie komentarzeA mnie zawsze ciekawiło czemu motocykle sa tak technologicznie do tyłu za samochodami, auta kilka lat jeździły na wtrysku zanim motory zostały w nie wyposażone, to samo ABS trakcja itd. teraz auta są na bezpośrednim wtrysku a motocykle dalej wielopunktowy i pewnie się to szybko nie zmieni... a przecież to w motocyklach idzie walka o jak najwyższe osiągi...
OdpowiedzSpieszę z odpowiedzią - chodzi o masę i gabaryty. Dla przykładu pierwsze układy ABS w motocyklach ważyły około 10 kg, obecnie 1,5 kg i mieszczą się pod owiewką. Nowinki samochodowe muszą zostać zminiaturyzowane żeby zmieściły się do motocykla. Dla równowagi konstrukcje motocyklowe są bardziej zaawansowane w dziedzinie materiałów. Tytanowe zawory, ceramiczne powłoki cylindrów, magnezowe części silnika czy utwardzane czymś-tam powierzchnie rur nośnych przedniego zawieszenia to nadal rzadkość w samochodach.
OdpowiedzWtrysk paliwa nie podnosi zbytnio osiągów, tylko głównie poprawia czystość spalin. Często też zwiększa spalania (porównaj np. stare CBR600F i nowe, które średnio palą pół litra więcej). Dobry gaźnik mechaniczny dawał podobną moc jak wtrysk (bez problemu 150KM+ z litra pojemności). Co to ABS-u: zwykły "tyrkoczący" ABS też nie poprawia osiągów i zaburza zwykle pracę zawieszenia. Zawodnicy wyhamują motocykl szybciej niż taki ABS. Wyjątek to nowe sportowe C-ABS-y, które różnią się znaczenie od samochodowych i dają drogi hamowania niewiele gorsze lub porównywalne do osiągniętych przez zawodników. Na śliskiej i zmiennej nawierzchni są zwykle lepsze od człowieka.
Odpowiedz